Thursday 22 September 2016

Minum Petang Simple

Assalamu'alaikum semua

Hari ni terlebih rajin....walaupun kat 430pm balik sejak kuar dari pagi, masih leh berkuntau kat dapur.
Yelah nak makan ikut tekak, kenalah masak yedok.
Tekak terhingin nasi goreng halia. Satu menu yang saya sering makan masa kecik dan comel. Dimasak penuh kasih sayang oleh mendiang nenek saya.

Simple jer.....yang penting halia dan minyak bijan mau ada.

Nasi Goreng Halia

Bahan-bahan
-----------------

Nasi sejuk
Halia tua dihiris halus
Minyak bijan
Minyak masak
Kicap cair (cap popo kegemaran saya)
Lada sulah
Telur ayam

Cara-cara
-----------------

1. Panaskan minyak masak dan masukkan satu sudu makan minyak bijan untuk aroma yang amat membangkitan selera
2. Masukkan hirisan halia dan goreng hingga kelihatan garing kerinting-kerinting
3. Masukkan nasi dan gaul rata...tekan ngan sudip nasi yang berketul sado
4. Pecahkan telur
5. Renjiskan kicap cair
6. Tabur lada sulah dan gaul rata

Siap

Roti Cheese Telur

Takyah caralah ya....tengok gambar mesti pahamkan.

4 bahan jer

1. Roti
2. Cheese ceddar
3. Telur dipecahkan dan kocok manja ( saya tabur sedikit daun pasli kering dalam botol tu )
4. Minyak masak

Saya tak buh garam dalam telur sebab cheese dah masin

Selamat mencuba

NASI GORENG HALIA

ROTI CHEESE TELUR

1 comment:

  1. alahaiiiii macam sedap je nasi goreng halia tu...tapi saya suka halia muda buat ulam saja pun sedap hehehehe

    ReplyDelete